A GYEREK ALKOTÓMŰHELY
két pilléren nyugszik.
Az első pillér a képzőművészeti stúdió (rajz, festészet,szobrászat, kreatív gyakorlatok).
Itt a 7-14 éves gyerekek koruknak megfelelő motivációt kapnak és így sajátíthatják el a képi eszközöket (kompozíció, tónus, felület, ritmus, színkeverés és elmélet, képszerkesztés, nézetek).
Természet utáni ábrázolás, szerkezetépítés ( organikus, geometrikus),tanulmányrajzok készítése játékos módon 11 éves kortól.
Az érzéki kapcsolat egy felnövekvő gyerek számára, épp oly fontos,
mint az információk, a valóság megismerése.
A cél nem csupán a gyerekek esztétikai látásmódjának fejlesztése, hanem önmaguk építése, a sík és tér ábrázolás eszközeivel, tájékozottság megszerzése a vizuális nyelvezetben.
A cél nem csupán a gyerekek esztétikai látásmódjának fejlesztése, hanem önmaguk építése, a sík és tér ábrázolás eszközeivel, tájékozottság megszerzése a vizuális nyelvezetben.
A gyerek alkotóműhely másik pillére
a Kreatív - kézműves műhely, mely játékosan
ismerteti meg a gyerekeket régi mesterségek kézműves technikáival, természetes
anyagokkal (fa, gyékény, vessző, csuhé, gyapjú, nemez, bőr, agyag stb.) és felhasználási
módjaikkal, népi kultúrákkal, fejlesztve kreativitásukat , technikai tudásukat,
természet szeretetüket és ismereteiket.
Játszva, felfedezve közel kerülnek a természethez és anyagaihoz és ha
ezekből a kincsekből játékot fabrikálnak, megtanulják az anyag szeretetét,
átélni a létrehozás örömét, felelősségét, megtanulják a saját készítésű
tárgyak értékét önkifejezésük kapcsán.
Hogyan játszik egy gyermek
?
Megkeresi közvetlen
környezetében azokat a tárgyakat, anyagokat, eszközöket, amelyek a legkisebb
beavatkozással azzá válnak, amire épp szüksége van.
Gondolata életet ad a
tárgyaknak, tulajdonságokkal ruházza fel azt.
Alkotóerejét működteti és
örül, ha eltudja készíteni, amit kigondolt, ha véghez tudja vinni azt, amit kitalált.
Örömét fokozza, ha azzal
munkálkodik, utánoz vele valamit. Boldogítja, ha rendeltetésének megfelelően
működik. Ha játékait megunja , eldobja, mert képzelő erejét már nem lendíti,
mert túl van már a megalkotás erőpróbáján, s ez nem baj.
Az a tudás, készség, fontos
, amit elért vele, amennyi általa változott, fejlődött.
Minden alkotás erő próba,
küzdelem az anyaggal, a formával, a megfeleléssel, s egyben a lelki tartalom
kifejeződése.
Nagy adottság, ha az ember
meglátja az anyagban a belőle kikívánkozott formát. Erős a szabadon élő gyermek
képzeletvilága, teremtő ereje, kézügyessége.
Játékot készíteni jó ! Különösen a természetben, ahol a
fű, a fa, a virágok ránk köszönnek.
Előbb- utóbb ,a ki ebbe belekóstol, aki ki tudja magát
vonni a fogyasztás mai lázából, az másként fogja értékelni ezentúl a magunk
készítette játékokat ,a alkotásokat.
Agyagozás: Sárból a kész edényig - megmutatjuk az agyag útját a tóparttól a kemencén át a használati tárgyakig.
Nemezelés: Juh gyapjából, víz és szappan segítségével tartós, vízhatlan anyagot hozunk létre, majd használati tárgyakká formáljuk.
Népi játékok: Felelevenítjük, megismerjük nagyapáink rég elfeledett játékait és el is készítjük azokat.
Szövés-fonás: Megtanuljuk miből lehet fonalat ( növényi, állati eredetű) készíteni és abból hogyan lesz szőttes, tarisznya, kis szőnyeg stb.
Ünnepekhez kapcsolódó munkák: Jeles ünnepeinkhez (Húsvét, Karácsony stb.) kapcsolódó foglakozások. Tojásfestésekből, kalács és mézeskalács sütésből, gyertya készítésből, ünnepi ételek elkészítéséből kapnak ízelítőt a gyerekek.
Az elkészült munkákat a gyerekek hazavihetik .
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése