Magunkról

A GYEREK ALKOTÓMŰHELY  

két pilléren nyugszik. 


Az első pillér a képzőművészeti stúdió (rajz, festészet,szobrászat, kreatív gyakorlatok). 
Itt a 7-14 éves gyerekek koruknak megfelelő motivációt kapnak és így sajátíthatják el a képi eszközöket (kompozíció, tónus, felület, ritmus, színkeverés és elmélet, képszerkesztés, nézetek). 
Természet utáni ábrázolás, szerkezetépítés ( organikus, geometrikus),tanulmányrajzok készítése játékos módon 11 éves kortól.
 Az érzéki kapcsolat egy felnövekvő gyerek számára, épp oly fontos, mint az információk, a valóság megismerése.
A cél nem csupán a gyerekek esztétikai látásmódjának fejlesztése, hanem önmaguk építése, a sík és tér ábrázolás eszközeivel, tájékozottság megszerzése a vizuális nyelvezetben.

A gyerek alkotóműhely másik pillére a  Kreatív - kézműves műhely, mely játékosan ismerteti meg a gyerekeket régi mesterségek kézműves technikáival, természetes anyagokkal (fa, gyékény, vessző, csuhé, gyapjú, nemez, bőr, agyag stb.) és felhasználási módjaikkal, népi kultúrákkal, fejlesztve kreativitásukat , technikai tudásukat, természet szeretetüket és ismereteiket.
 
Játszva, felfedezve közel kerülnek a természethez és anyagaihoz és ha ezekből a kincsekből játékot fabrikálnak, megtanulják az anyag szeretetét, átélni a létrehozás örömét, felelősségét, megtanulják a saját készítésű tárgyak értékét önkifejezésük kapcsán.


Hogyan játszik egy gyermek ?
Megkeresi közvetlen környezetében azokat a tárgyakat, anyagokat, eszközöket, amelyek a legkisebb beavatkozással azzá válnak, amire épp szüksége van.
Gondolata életet ad a tárgyaknak, tulajdonságokkal ruházza fel azt.
Alkotóerejét működteti és örül, ha eltudja készíteni, amit kigondolt, ha véghez tudja vinni azt, amit  kitalált.
Örömét fokozza, ha azzal munkálkodik, utánoz vele valamit. Boldogítja, ha rendeltetésének megfelelően működik. Ha játékait megunja , eldobja, mert képzelő erejét már nem lendíti, mert túl van már a megalkotás erőpróbáján, s ez nem baj.
Az a tudás, készség, fontos , amit elért vele, amennyi általa változott, fejlődött.
Minden alkotás erő próba, küzdelem az anyaggal, a formával, a megfeleléssel, s egyben a lelki tartalom kifejeződése.
Nagy adottság, ha az ember meglátja az anyagban a belőle kikívánkozott formát. Erős a szabadon élő gyermek képzeletvilága, teremtő ereje, kézügyessége.

Játékot készíteni jó ! Különösen a természetben, ahol a fű, a fa, a  virágok ránk köszönnek.
Előbb- utóbb ,a ki ebbe belekóstol, aki ki tudja magát vonni a fogyasztás mai lázából, az másként fogja értékelni ezentúl a magunk készítette játékokat ,a alkotásokat.

Agyagozás: Sárból a kész edényig - megmutatjuk az agyag útját a tóparttól a kemencén át a használati tárgyakig.

Nemezelés: Juh gyapjából, víz és szappan segítségével tartós, vízhatlan anyagot hozunk létre, majd használati tárgyakká formáljuk.

Népi játékok: Felelevenítjük, megismerjük nagyapáink rég elfeledett játékait és el is készítjük azokat.

Szövés-fonás: Megtanuljuk miből lehet fonalat ( növényi, állati eredetű) készíteni és abból hogyan lesz szőttes, tarisznya, kis szőnyeg stb.

Ünnepekhez kapcsolódó munkák: Jeles ünnepeinkhez (Húsvét, Karácsony stb.) kapcsolódó foglakozások. Tojásfestésekből, kalács és mézeskalács sütésből, gyertya készítésből, ünnepi ételek elkészítéséből kapnak ízelítőt a gyerekek.

Az elkészült munkákat a gyerekek hazavihetik .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése